
 

 
 

  

International Central Institute for Youth and Educational Television (IZI) 

Special English Issue No. 12/1999/2: "The Teletubbies" 

 
 

Anne M. White

Telling tales about "Teletubbies":

Hype, Hysteria and Hearsay in Press coverage of a popular cultural phenomenon 

I blame you lot. The papers." Employee in Stratford-upon-Avon Tourist Information Office, 

commenting on the success of "Tubbytourism"1.

"So all that controversy was designed to sell eight-inch Cuddly Tubs?" Unidentified journalist 

writing in The Guardian.2

When I first told friends and colleagues that I was writing an article about the popular 
children’s television programme "Teletubbies", this news provoked a broad spectrum of 
reactions, including bewildered stares, looks of utter disbelief and even gales of laughter, 
invariably followed by the same question: "Why?" My usual rejoinder – "And why not?" - 
tended for the most part to short-circuit any subsequent discussion of the topic. However, to 
those who were sufficiently intrigued to probe further, I offered a fuller response, namely that 
I believe, like the journalist, Paul McCann, that for a number of reasons, "Teletubbies" is "now 

much more than ‘only’ a children's television programme,3" and furthermore, that like all 
popular cultural phenomena, it should be, to paraphrase the words of John Fiske, taken to 
pieces rather than taken for granted. In this article, I will examine some of the initial Press 
coverage of the "Teletubbies" series which appeared in three broadsheets, namely The 
Guardian, The Independent and The Observer, and briefly discuss how this media discourse 
about the programme was used by certain "interest groups’ as a catalyst to provoke wide-
ranging and long-lasting debates about a number of issues causing them concern. In the 
process, I will also establish to what extent the much discussed "controversy" surrounding 
"Teletubbies" might be considered to be, in fact, a media creation, fabricated from hype, 
hysteria and hearsay.

Let us commence, however, with a very brief history of the "Teletubbies" phenomenon which 
began on Monday March 31 1997, when a new children’s television programme made by 
Ragdoll Productions was broadcast for the first time on BBC2. "Teletubbies" initially passed 
largely unremarked by the Great British public, as one might expect given that it was a series 
aimed at a pre-school audience, shown in an early-morning viewing slot. This situation began 
to change when the BBC’s own television listings magazine, Radio Times, published several 
letters complaining about the station’s decision to replace "Playdays", a more "traditional-
style" children’s programme, by "Teletubbies". As an indication of the kind of passions which 

 



were aroused by this action, one concerned viewer later accused the BBC of committing 
"cultural vandalism" by axing the programme, on the grounds that "Playdays" had been "a 

defining experience in the development of a whole generation,"4 a description which would 
now ironically be more likely to be used in relation to "Teletubbies". Crucially, several 
journalists then seized on these comments from a relatively small but vociferous group of 
dissatisfied parents, grandparents and child-carers and used them to trigger off what was 
destined to be a virtual avalanche of media interest. The rest, as they say, is history... By 
August of the same year, "Teletubbies" had become "the programme all England talks 

about".5 In September, of course, another news story - the aftermath of Princess Diana’s 
death - was temporarily to occupy the copywriters, although bizarrely "Teletubbies" even 
managed to become linked to that momentous event, since as one journalist noted: "For 
parents at least, the tragedy will always poignantly be marked by the indignant youthful 

question: "Why aren't "Teletubbies" on?"6 By October, the programme was once again "the 
nation’s obsession", had "reached cult status"7 and was attracting some two million viewers.8 
One month later, the appearance of the first tranche of merchandising inspired by the series 
led to an outbreak of "toy rage" and adults were offering exorbitant sums of money in order 
to secure one of the rationed Tellytubby soft toys as a Christmas gift for their precious 

offspring.9 

Or, at least this was one version of events, as reported in this case by the journalists of The 
Guardian and The Independent, but let us examine these claims a little more carefully. It is 
easy to dismiss the first statement as a classic line from the so-called "silly season" reporting 
of the summer months with its focus on frivolous events and activities, and to see the second 
as a typical example of the kind of hyperbole routinely found in the Press, although neither of 
these publications are normally noted for their trivial or sensationalist reporting. However, if 
both remarks are phrased slightly differently along the lines of "the programme all England’s 
media talks about" or "the media’s obsession", then we have perhaps a somewhat more 
accurate reflection of the state of affairs. As Hannah Pool noted in an article which appeared 
in August 1997: "Barely a day goes by without the media, including the serious broadsheets, 

running a "Teletubbies" related story, even semiotic analysis..."10 Indeed, reviewing the 
pages of The Observer, The Independent and The Guardian for the last few months of 1997, 
one is left with the impression that it was considered almost de rigueur for journalists to 
prove that they were in the know by including some reference to the programme, however 
tenuous the link might be to the subject they were writing about, from reviews of 

contemporary art exhibitions11 to items about England’s cricket team.12 In fact, just about 
everyone gets their chance to voice their opinions about "Teletubbies" except, it should be 
said, the pre-school children making up the audience for whom the programme was originally 
intended, and in the text sample I analysed, only one journalist, Maggie Brown, bothered to 
record in print the reactions of her own children and their friends to the screening of an 

episode which she arranged.13 Elsewhere it is only adult responses to the programme which 
are considered to be newsworthy. 

If we disregard those articles which contain only passing references to "Teletubbies", and 
concentrate instead on those stories which appear to focus mainly on the programme itself, it 
becomes clear that although the series was fairly consistently featured in the Press in the 
period July-December 1997, it was framed in a number of different contexts, taking on a 
quite distinctive significance in each.

When reading early accounts of parents’ reactions to "Teletubbies", one is struck by the 
militaristic overtones of the language used to describe their actions: the programme 

"provoked a barrage of complaints"14 and parents "bombarded the letters pages"15 with 
criticism which is described as "flak"16 whilst the remark that "letter and phone calls have 



been pouring into the BBC,"17 evokes a sense of invasion. Parents’ response to the repetition 
in the programme is couched in equally warlike terms: "Adults go berserk." Berserk,18 a word 
which has its origins in the Icelandic term used to refer to the Norse warriors who worked 
themselves up into a wild frenzy before engaging in battle. And the journalist Judith 
Williamson is in no doubt about the fact that this is war when she notes that by carrying 

coverage of "Teletubbies", the Face magazine was planning on "enter[ing] the fray".19 The 
BBC, moreover, are cast in the role of opponents, accused of using "Teletubbies", which 

"exploded into the nation’s consciousness,"20 as their key weapon. The launch of the 
merchandising designed to tie in with the series was "timed with military precision" and a 
marketing "triumph" was predicted, followed by "world domination" when the programme was 
eventually sold overseas. Such discourse may appear somewhat out of place in discussions 
about a children’s television series until we realise that what we see here are the textual 
traces of an on-going ideological struggle relating to educational standards in the UK, a war 
between the "trendies" and the "traditionalists": "Teletubbies" managed to get caught in the 

crossfire of yet another pitched battle.21 This becomes clear in an article about Stephen 
Byers, the then Minister of State for School Standards, who is described as "fighting back" 
against the "dumbing down" of British culture exemplified by the "Teletubbies". Significantly 
in this context, the journalist notes: "Mr. Byers said he had asked for a recording of the 

"Teletubbies", but had not yet had an opportunity to view it,"22 highlighting the fact that it 
was what the programme symbolised that was really the issue. It is interesting, too, with 
regard to the "dumbing-down" dimension of the "Teletubbies" debate that the vast majority 
of the complaints reported about the series should have been focused on the inarticulacy of 
the characters, as if their inability to speak, their "dumbness," made them the literal 
embodiment of this phenomenon and thus a particularly apt target for criticism. When Anna 
Home, head of BBC children’s television, finally announced at the Edinburgh International 
Television Festival that the programme was going to include more "traditional language", 
predictably it was reported that those groups who had been critical of "Teletubbies" would see 
the decision as "a victory". Her own parting shot however was both witty and well-observed: 
"The children who grew up watching "Clangers" (a television series for pre-school children 
featuring a group of extraterrestrial whistling mice) didn’t grow up into a generation of 

whistlers".23

Military metaphors made a re-appearance in another "Teletubbies"-related story, in which the 
discussion centred on the topical theme of the Internet and the thorny issue of freedom of 
expression. In this case, the BBC were firmly cast in the role of dictatorial aggressor by the 

columnist, Francis Wheen, who refers to the "fusillade of electronic grapeshot"24 which the 
organisation’s lawyers sent out to those running websites devoted to "Teletubbies", 
threatening legal action in connection with alleged breaches of copyright and intellectual 
property law. In addition, he relates how website editors advancing what were judged to be 
unorthodox opinions about the meaning of "Teletubbies" were cautioned about the dangers of 
"compromising the programme’s intentions". Wheen’s sympathies are apparent in his 
labelling of the BBC’s action as "bullying" and in his reporting of the fate of the recipients of 
the organisation’s emailing, all of whom "capitulated at once... so (their) small but thriving 
corner of cyberspace... is now a sad sepulchre of nervous disclaimers and blank pages".

Although Wheen also uses the programme essentially as a pretext, as a means, in this case, 
of putting a new spin on the perennial debate surrounding what he calls the "quaint old 
concept of free speech", unlike Stephen Byers, this journalist does at least give the 
impression of having seen an episode of "Teletubbies", since in an earlier column he had 
written a satirical piece drawing humorous comparisons between a number of Conservative 

politicians and the characters in the series.25 However, after completing a review of the Press 
coverage of the programme in its first few months of existence, I began to wonder just how 
many of those other journalists writing about "Teletubbies" had, in fact, seen the programme 



for themselves and how many were merely recycling the opinions of others. The following 
example, which involves literal quotation, provides an interesting illustration of how this 
borrowing was taking place and also how these displaced quotations may gain new 
significance in the process. Let us begin at one end, so to speak, of the intertextual chain with 
an extract from a humorous item about Stephen Byers: 

"Everyone knows the Teletubbies are ‘slow, banal and ill-conceived’, not to say repetitive". 
("Passnotes: Stephen Byers", The Guardian, 30 July 1997)

The journalist has placed one phrase inside quotation marks, obviously suggesting that these 
are someone else’s words taken from another context. But whose words? Is this a statement 
from Byers or a reference back to "Everyone knows" implying that a widely-held belief is 
being voiced? Is the ambiguity surrounding the status of the words deliberate in this case 
because the journalist wants readers to believe this is a quotation from the Minister himself? 
In this isolated instance, it is not possible to tell.

However, let us now take one step back down the intertextual trail and examine another 
sentence from a previously published article:

"More revealing is the widespread complaint that the Teletubbies are ‘slow, silly, banal and 
incoherent’, that they are ‘repetitive’ and ‘don't talk properly". (Judith Williamson, 
"Babyvision" The Guardian, 5 July 1997, p. 8)

Here we have a similar formula of words in almost the same order and once again the use of 
quotation marks for purposes which are not completely clear, although in this article, since 
there does not seem to be any particular source which Williamson might be citing, we 
presume that she is using the punctuation to imply that this kind of thing is said so often, it 
has become a cliché, something regularly overheard in everyday conversation. But take just 
final step back and we encounter a familiar-sounding phrase:

"Parents are angry that the Teletubbies don't talk properly; they say they are slow, silly, 
banal and incoherent, and that the programme is aimed at children who are really too young 
to be watching TV at all" (Maggie Brown, "Parents: A spot of tubby trouble", The Guardian, 21 
May 1997, p. 14)

Williamson, then, had in fact lifted some phrases directly from Brown’s article although what 
she is quoting in reality is merely yet more reported speech or hearsay. These three brief 
extracts serve to demonstrate how an unsubstantiated claim about the opinions of an 
indeterminate number of people (Where did Brown get her information from? Who exactly 
were these angry parents? How many of them were there?) might later feasibly be 
interpreted as an authoritative statement which had been delivered directly from the lips of a 
Government Minister.

Further analysis of the Press coverage about "Teletubbies" reveals the complexity of this use 
of quotation, for it becomes more and more apparent that in reality the discussion which is 
taking place in the pages of these newspapers is not directly related to the programme as 
such. For, what might initially have seemed to be the reporting of a public debate about 
"Teletubbies" becomes increasingly distanced from this function. It turns instead into 
something resembling a private conversation between journalists and other so-called media 
experts who weave an intricate intertextual web which having taken its original inspiration 
from the programme slowly but surely becomes a self-sustaining, free floating entity. The 
authors of this elaborate creation draw upon all manner of mediated texts. We find references 



to readings of the programme which have appeared in other media texts, both mainstream 
and marginal. Thus Tim Footman notes that "NME and Melody Maker... discuss the Orwellian 

overtones of the big scary telephone thing."26 while Francis Wheen mentions an interview 
with the Reverend Alan Garrow published in the Church of England Newspaper in which the 

clergyman talked of the religious symbolism present in Teletubbies".27 As we have seen in an 
earlier example, quotations from other journalists are sometimes slipped unobtrusively into 
the text; on other occasions, the source consulted is clearly acknowledged, perhaps so that 
readers will be impressed by such credentials, a device used by Footman in an item about 
student responses to the series when he notes that the opinion recorded is that of: "Karen 

Levell, editor of the magazine Cult TV"28 The "toy rage" episode mentioned at the start of this 
article is an excellent example of just how complex this intertextual relationship can become. 
A review article published in The Guardian focused on a current affairs television programme, 
"Here And Now", shown on 17 November 1997 on BBC1, which had examined the "toy rage" 
phenomenon. The programme itself had been prompted to cover the story because of a 
number of accounts in the newspapers of incidents of "toy rage" reportedly caused by a 
shortage of stocks of "Teletubbies" merchandise, a problem which had first been brought to 
public attention by the Press. In an attempt to investigate the lengths that adults would be 
willing to go to in order to ensure that they procured one of the coveted soft toys, the 
programme-makers had placed an advertisement in The Times offering a Teletubby doll for 
sale and had, they claimed, received offers of up to £ 300. (The recommended retail price at 
that time for the product was  
£ 9.99). Following the programme, a number of similar stories featured in the media about 
greedy sellers and eager buyers, desperate to acquire this precious commodity, and at least 
some of these accounts made reference to the fact that this Teletubby craze bore a striking 
resemblance to the reports in the media of "toy rage" incidents which had followed the 
release of another spin-off toy, Buzz Lightyear, based on a character from the Hollywood film 
"Toy Story". This example serves to illustrate the interconnectedness between these media 
texts but also suggests how far the intertextual chain has stretched from a children’s 
television programme to The Guardian review item via "Teletubbies"-inspired merchandising, 
from marketing hype to media-generated hysteria ultimately based on hearsay and rumour.

The media claims made for the cult status of "Teletubbies" amongst the UK student 
population bear some of the same hallmarks of hype, hysteria and hearsay. Certainly there 
was interest in the series among the student body, which led to a number of UK-based 
students editing Internet sites dedicated to the programme, ranging from whimsical 

discussions of the characters to much more fully elaborated readings of the series.29 
However, comments that, for example, the programme was "now slavishly followed by a 

generation of stoned students"30 or that "late night soul-searching in halls of residence now 
revolves around the drug symbolism of Tubbytoast and whether that baby in the sun is, like, 

y'know, God or something".31 can be dismissed as journalistic hype. And once again, when 
the Press coverage is examined more carefully, there is evidence that the media itself has 
played an important role in the creation and maintenance of this particular "Teletubbies" 
myth. Journalists are engaged in textual recycling and their information and knowledge 
comes not from interviewing students or visiting their websites but consulting other media 
sources. Thus Kellaway reports that "According to Private Eye... the programme is a favourite 

with students because it looks like a psychedelic hallucination"32 but does not bother to 
problematise this information, despite the fact that the original context for this might have 
been one of the satirical articles for which the magazine is noted. Wheen refers to "the 

consensus among Tubby scholars that the show is a druggy fantasy",33 but who are these 
"Tubby scholars" that he refers to? Possibly he has similar listening habits to a fellow 
journalist, Leith who told his readers: "Someone said on the radio that "Teletubbies" has in 
some way been influenced by the culture of raves and Ecstasy; it is, for instance, set in a 



field, the characters have permanently fixed grins, dance around a lot, and talk baby-talk."34 
Or maybe Wheen had decided to elevate Leith’s personal recollection of an item heard on the 
radio and then reported in a television review column to the status of undisputed fact. Whilst 
it is not possible to prove conclusively whether or not the programme enjoyed great 
popularity amongst students and if it was subjected to intense discussion, perhaps there is 
evidence of the fact that at least one academic appeared to have been avidly watching 
"Teletubbies". A session entitled "Why are kids shows hijacked by youth culture?" forming 
part of the fringe activities at the Edinburgh International Television Festival which was held 
on August 24 1997 was devoted to discussing how children's programmes have been adopted 
as cults by students and adults. One of the panellists, Andy Medhurst, a media studies 
lecturer at Sussex University, was reported to have said "Tinky Winky is the first queer role 

model for toddlers."35 So was this a new and controversial alternative reading of 
"Teletubbies"? Possibly... or maybe Medhurst had already read The Guardian column which 

revealed that "Tinky Winky... has been declared a gay icon".36 Whatever the truth of the 
matter, there was already evidence that another "Teletubbies" tale had only just begun.

In mid- March 1999, the BBC was in the mood for celebrating. It announced that it had just 
commissioned 105 more episodes of "Teletubbies" and had succeeded in selling the 
programme to some 59 broadcasters around the globe. Later in the year, the organisation’s 
annual report confirmed that "Teletubbies" were their most lucrative assets, having made the 
Corporation some 32 million pounds in programme sales and merchandising. When John 
Morris, the head of sales for BBC Worldwide, the organisation’s commercial arm, had been 
questioned two years previously about the moneyspinning opportunities offered by the 
"Teletubbies" programme, his reply was brief but proved far-sighted: "The potential on this 

one is limitless."37 Those same words can also be used to neatly summarise the yarnspinning 
opportunities which the children’s series appears to have afforded the media, with its 
apparently infinite capacity for telling tales about "Teletubbies" . Tinky Winky, Laa Laa, Dipsy 
and Po and all their friends in the media say: "Again, again...".

 

NOTES:

1'Despite the Teletubby onslaught, the bard still reigns in Stratford', The Independent , 
13 October 1997, p. 7 

2'Pass Notes: Anne Wood', The Guardian, 28 August 1997, p. 3  
3Paul McCann, 'To Teletubby or not to Teletubby', The Independent, 13 October 1997, 
pp. 6-7  

4Henry Wickens, 'Say it again', The Guardian, 26 August 1997, p. 12  
5'The Week That Was', The Guardian, 30 August 1997, p. 2  
6Mark Lawson, 'Sky and CNN were first, but a royal death is a BBC matter', The 
Guardian, 31 August 1997, n. p. By a strange quirk of fate, some copies of the BBC 
video Here come the "Teletubbies" sold in Glasgow were found to contain footage of 
Diana's funeral. '"Teletubbies" video alert' The Guardian, 22 November 1997, p. 7,  

7David Ward, 'Animal Shelf is shelved despite winning twice the audience of 
"Teletubbies"', The Guardian, 13 October 1997, p. 5  

8Paul McCann, '"Teletubbies" to get grown-up help with their baby talk', The 
Independent, 25 August 1997, p. 3 

9Desmond Christy, 'Drop the Dead Cow', The Guardian, 18 November 1997, p. 19  
10Hannah Pool, 'Jackdaw: Tubby Trouble' The Guardian, 14 August 1997, p. 14  
11William Feaver, 'Moores scores' The Observer , 9 November 1997, p. 11  
12David Hopps, '"Teletubbies" role beckons Atherton' The Guardian, 29 July 1997, p. 
21  



13Maggie Brown, 'Parents: A sopt of tubby trouble', The Guardian , 21 May 1997, p. 14  
14McCann, 25 August 1997  
15Judith Williamson, 'Babyvision', The Guardian, 5 July 1997, p. 8  
16Brown, 21 May 1997  
17Kate Kellaway, 'Eh-oh Laa Laa!' The Observer, 25 May 1997, p. 20  
18Kellaway, 25 May 1997  
19Williamson, 5 July 1997  
20Janine Gibson, 'Potty about po and ga-ga over Laa Laa', The Observer, 8 June 1997, 
p. 7  

21The debate was framed in a similar way in later reporting of the debate about 
"Teletubbies" at the International Children's Television Conference, see for example, 
Rob Brown, 'Dumb or not? Nations battle over "Teletubbies"', The Independent March 
10 1998, p. 6  

22John Carvel, 'Parents told to sign reading pledge', The Guardian, 29 July 1997, p. 1  
23McCann, 25 August 1997  
24Francis Wheen, 'Wheen's World', The Guardian, 20 August 1997, p. 5  
25Francis Wheen, 'Wheen's World', The Guardian, 30 July 1997, p. 5  
26Tim Footman, 'For the love of Bod', The Guardian, 14 August 1997, p. 12  
27Wheen, 20 August 1997  
28Footman, 14 August 1997  
29For a description of these websites, see Gregory Gutenko, 'Deconstructing 
"Teletubbies": Differences between UK and US college students' reading of the 
children's television programme', http:/iml.umkc.edu/comm/faculty/gutenko/ papers/  

30Stuart Millar, 'Boo hoo at Tinky Winky's bye bye', The Guardian, 28 July 1997, p. 3  
31Footman, 14 August 1997  
32Kellaway, 25 May 1997  
33Wheen, 20 August 1997  
34William Leith, The Observer, 26 June 1997, p. 56  
35McCann, August 25 1997  
36'Pass Notes: Tinky Winky', The Guardian, 29 July 1997, p. 3  
37McCann, August 25 1997 

 

AUTHOR

Anne M. White, PhD, is Lecturer at the Department of Modern Languages, University of 
Bradford, West Yorkshire, UK.

 

INFORMATION

Internationales  
Zentralinstitut  
für das Jugend-  
und Bildungsfernsehen 
IZI 
 

Tel.: 089 - 59 00 21 40 
Fax.: 089 - 59 00 23 79 
eMail: izi@brnet.de 
 
internet: www.izi.de  

 

mailto:izi@brnet.de


COPYRIGHT

© International Central Institute for Youth and Educational Television (IZI) 

 

to the top 


	Lokale Festplatte
	Anne M. White: Telling tales about Teletubbies: Hype, Hysteria and Hearsay in Press coverage of a popular cultural phenomenon


